Pytania o pogodę… Pytania o rozkład jazdy komunikacji miejskiej… Pytania o numer telefonu do restauracji… Fałszywe zgłoszenia to codzienność dla operatorów numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w całej Polsce. Niestety nadal zdarzają się osoby, które blokują numer alarmowy 112. W 2018 r. zarejestrowano prawie 20 milionów zgłoszeń przychodzących w 17 centrach powiadamiania ratunkowego. Ponad 42% stanowiły zgłoszenia fałszywe lub niezasadne! Zapraszamy do lektury!
112 jest bezpłatnym numerem alarmowym obowiązującym na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej dla telefonów stacjonarnych oraz telefonów komórkowych. Numer alarmowy 112 jest odbierany przez operatorów w 17 centrach powiadamiania ratunkowego (CPR) w całej Polsce, tj. po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. Numer alarmowy 112 wprowadzono na mocy uchwały Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 r. i usankcjonowano Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej). Zgłoszenia wpływające do CPR są następnie przesyłane przez operatorów drogą elektroniczną do dyspozytorów odpowiednich podmiotów ratowniczych, w tym m.in. Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Ratownictwa Medycznego, które angażują do zdarzeń własne zasoby ratownicze. Na numer alarmowy 112 należy dzwonić wyłącznie w sytuacjach nagłych, które wymagają interwencji służb ratowniczych, np. w przypadku utraty świadomości, rozbojów oraz wypadków drogowych. Niestety nadal zdarzają się osoby, które dzwonią na numer alarmowy 112 z pytaniami np. o pogodę lub rozkład jazdy komunikacji miejskiej.
W 2018 r. zarejestrowano niemal 20 milionów zgłoszeń przychodzących we wszystkich 17 CPR, co w porównaniu z 2017 r. stanowiło wzrost o ponad 983 000. Operatorzy CPR przekazali 7 mln zdarzeń m.in. Policji, Straży Pożarnej oraz dyspozytorom zespołów ratownictwa medycznego. Wśród blisko 20 mln zgłoszeń przychodzących, ponad 42% stanowiły zgłoszenia fałszywe lub niezasadne, tj. o 2,43% mniej w porównaniu do 2017 r.
„To często niedoceniana i niezauważana służba. Przez 365 dni w roku, przez 24 godziny na dobę, dzięki waszemu poświęceniu, waszemu profesjonalizmowi Polacy mogą czuć się bezpieczni” – powiedział Joachim Brudziński, szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) podczas spotkania z operatorami numeru alarmowego – „Przed nami olbrzymie wyzwanie i gorąca prośba do wychowawców, nauczycieli i rodziców. Rozmawiajmy z dziećmi, edukujmy młodzież, ale i dorosłych na temat znaczenia numeru 112. Przestrzegajmy przed traktowaniem numeru alarmowego jako okazji do żartów. Musimy nad tym pracować, by liczba fałszywych zgłoszeń z każdym rokiem malała”.
Minister zapowiedział otwarcie kolejnych nowych siedzib Centrów Powiadamiania Ratunkowego, w tym m.in. w Krakowie, Bydgoszczy oraz Białymstoku, poprawę warunków zatrudnienia dyspozytorów numeru alarmowego 112 oraz kontynuację prac nad zapewnieniem skutecznej komunikacji pomiędzy operatorami numerów alarmowych w CPR a osobami głuchymi i niedosłyszącymi.
„Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!” – czytamy w komunikacie na stronie MSWiA.
Zachęcamy do sprawdzenia kiedy należy i kiedy nie należy zadzwonić na numer alarmowy 112.
https://www.gov.pl/web/mswia/kiedy-dzwonic-i-nie-dzwonic-na-numer-alarmowy-112
Źródła:
• https://www.mp.pl/ratownictwo/aktualnosci/203831,nr-112-20-mln-zgloszen-w-tym-58-zasadnych
Tagi: numer alarmowy, 112, centrum powiadomienia ratunkowego, CPR, operator, Policja, Straż Pożarna. Ratownictwo Medyczne